Etter nærmere 4 uker i Tyskland, først langs Deutsche Weinstrasse og deretter i Moseldalen, var tiden inne for å sette kursen hjemover igjen.

Vi ville bruke noen dager på hjemturen. Park4night-appen kom fram, og viste oss steder som kunne være aktuelle for overnatting underveis. Første stopp ble Yachthafen Fuestrup, en stor marina som hadde tilgjengelig ca 150 plasser beliggende ut mot Dortmund-Ems - en av Tysklands mange kanaler. Plassen så veldig fin ut i appen, og var forsåvidt det også. Litt trange plasser, men det har vi jo blitt vant til i løpet av disse ukene.  Verre var det at flere av plassene var veldig gjørmete med dype hjulspor, og dermed ubrukelige å stå på. Vi fant nå en plass som var noenlunde tørr, forsøkte oss på litt uteliv i god temperatur og vindstille under et grått skydekke, og vandret til fots gjennom hele marinaen. Her var et par spisesteder, båter fortøyd langs bryggene, store grøntarealer, opplagsplasser for båter og selvsagt plass til alle bobilene.

Neste dag blinket vi oss ut en ny stellplass i den lille byen Stoltznau ved elva Weser - den samme elva som vi overnattet ved på nedturen - dog et stykke unna. Her lå vi i første rekke med utsikt til elva, rktignok ble noe av utsikten blokkert av en av de utallige elvebåtene som la seg til her for helga. Men den samme båten gav oss svar på hvorfor veldig mange av disse båtene vi så på Mosel hadde en personbil stående på dekk. Da båten foran oss la til, ble bilen heist i land, skipperen på  båten mønstret av, tok bilen og kjørte hjem. Søndag morgen kom en ny skipper på vakt, hadde med seg sin motorsykkel som ble heist ombord, båten startet opp og dro videre på elva. Når man mønstrer på ett sted og mønstrer av et helt annet sted er det jo logisk å ha med et kjøretøy for å komme tilbake til utgangspunktet.

På turen ned fristet det ikke særlig å kjøre gjennom Hamburg, vi tok derfor ferja som går over Elben fra Glückstadt til Wischafen. Det samme gjorde  vi på hjemturen. Ferjekøen var evig lang da vi kom, vi kjørte derfor noen kilometer forbi Wischafen og overnattet i Freiburg for å ta en tidlig ferje neste morgen.

Sola glimtet endelig til igjen, og vi fikk en fin avslutning på denne Tysklandsferden i den lille byen Friedrichstadt. Byen er flott i seg selv med sine kanaler og sine husrekker som omkranser et stort torv.  Like flott er stellplassen med sirlig inndelte plasser rundt et stort grøntareal. I Friedrichstadt tilbragte vi de to aller siste dagene av denne turen.  Torsdag formiddag dro vi over grensa til Danmark igjen, unngikk motorveien og ruslet sakte på de mindre veiene oppover mot Hirsthals og ferja hjem igjen.

Parkert i Yatchthafen Fuestrup - greit nok - men litt grått og kjedelig vær og til dels vått og gjørmete på flere plasser gjorde at vi ble bare en natt her.
Hyggelige omgivelser i Fuestrup - med et par spisesteder som serverte enklere retter
Her var det plass til både bobiler og båter
Vi har forflyttet oss noen mil til den lille byen Stoltznau ved elva Weser - med bobilparkering ved elvebredden
Spisested rundt hjørnet for bobilparkeringen i Stoltznau - som serverte særdeles velsmakende mat - og riesling...
Kveldsstemning langs elva - med en av de mange elvebåtene fortøyd for helga

Fremdeles litt grått og kjedelig vær da vi kom til den lille byen Freiburg som ligger ved Elben - her tok vi en natt på byens bobilparkering før vi tok ferja over elva dagen etter. Freiburg var forsåvidt en hyggelig liten by som virket ganske utdødd en mandagskveld i starten på juni måned. Vi ruslet en tur gjennom noen av byens gater og utover mot bredden av Elben der sauene hadde sine saftige beitemarker.

Havneområdet i Freiburg en grå mandagskveld i juni
Byen hadde da sin hyggelige arkitektur
Sauenes beitemarker utover mot elvebredden
Parkert på den velorganiserte stellplassen i Friedrichstadt
Blomster pryder rekkverket på en av broene over byens kanaler
Den iøyefallende husrekker ved byens torg
Friedrichstadt har sine kanalbåter som trafikerer vannveiene gjennom byen