Det uforutsette sender oss noen ganger et helt annet sted enn der vi opprinnelig hadde tenkt oss.  Da det oppstod ting utenfor vår kontroll kjørte vi til Värmland istedet for det planlagte Oslo-besøket et junihelg.

Yr hadde også en finger med i spillet da vi studerte litt på hvor vi skulle sette kursen når ikke målet ble Oslo. Kanskje bedre i värmlandske trakter enn i Østfold - så da ble det en aldri så liten visitt over til söta bror. Første natten tilbragte vi likevel på norsk side - hos Nor-Trip verten Aker Gårdsbutikk - fredelig beliggende i landlige omgivelser halvannen mil fra Moss. Vi kom med ettermiddagsferja fra Horten og havna midt i ettermiddagsrushet i Moss - det er ikke få biler som tråkler seg gjennom gatene i byen med kurs for E6 - i tillegg til alle som er på vei hjem fra arbeid og denslags.

Vi unngikk E6 denne gang og kjørte på fredelige landeveier mot nattelosjiet. Overnattet på tunet og handlet litt i den selvbetjente gårdsbutikken før vi dro mot Ørje og svenskegrensa neste morgen. Så da ble helga tilbragt i svenske Årjäng istedet for i Norges hovedstad. Årjäng viste seg å være et hyggelig lite sted, men både Årjängstroll og fin bobilparkering som delte fasilitetene med båtfolket nede ved vannet. Ekstra hyggelig er det jo også at det fremdeles finnes drivere av slike plasser som egenhendig går rundt og tar inn betaling, istedet for bare en betalingsautomat. Vertinnen var en riktig trivelig dame som mer enn gjerne slo av en prat med gjestene samtidig som hun luftet hunden. Årjäng sentrum var ikke lenger borte enn at det kunne nåes til fots. Dermed ble det en tur både på Ica og på Systembolaget, før vi fant fram syklene og utvidet horisonten litt.  Landeveien utover førte oss forbi en campingplass som hadde riktig så fin beliggenhet langs innsjøen som er en del av Dalslands kanalsystem. Siden yr.no hadde ombestemt seg litt siden værmeldinga dagen før, ble helga en blanding av både uteliv og inneliv. Greit nok det, deilig når sola titter fram, så får vi heller trekke innendørs når slusene åpner seg. Vi stod iallefall parkert med fronten mot vannet og kunne følge med på aktivitetene i havna, lørdagen var tydeligvis en dugnadsdag for Årjängs Båtsällskap. Etter en hyggelig helg i Årjäng dro vi videre innover de värmlandske trakter. Nysäter er et sted vi var innom i fjor, så vi satte kursen dit mot et aldri så lite gjensyn. Det var jo like fint her som vi husket det fra sist. Ikke var det mange bobilene heller, selv om et par biler med utenlandske skilt opptok både to og tre plasser ved å stille seg på tvers.......  Vi hadde egentlig en tanke om å bli i Värmland noen dager før vi dro tilbake til Norge og en avtale i Seljord helgen etter. Men så vartet yr opp med adskilling bedre vær i gamlelandet - og siden vi ofte har det med å kjøre etter været så ble det retur over norskegrensa igjen etter bare 3 netter i Värmland.
Aker Gårdsbutikk - et fredelig Nor-Trip sted i Østfold
Vi har kommet til Sverige og Årjäng - litt skyet men vindstille og god temperatur
Brygger og servicehus tilhørende Årjängs Båtsällskap
Deilig når solen titter fram og skinner over innsjøen
Det var rikelig med bryggeplasser i havna i Årjäng
På vår runde oppover i byen måtte vi innom og hilse på Årjängstrollet
Fint ved innsjøen i Årjäng
Fra Årjäng dro vi til Nysäter, et lite tettsted som kan skilte med både fin beliggenhet langs elva, Ica-butikk og et Vikingecenter.  Stellplassen på stedet ligger inntil elva som renner forbi, omgitt av värmlandske bjørketrær der gjøken gol nesten uten opphold i fjor da vi var der. Men denne gangen var det ingen gjøk å høre, derimot sammenhengende tordenbulder som varte bortimot en time før uværet dro videre.
Nysäter - idyllisk plassert ved elvebredden
Vindstille og fint i kveldssola
Mørke skyer og rullende torden kom på besøk
Värmlands Vikingecenter ligger i Nysäter
Kan det ha sett ut som dette i vikingetiden ?
Flott båt fortøyd på blikkstille vann