Bandholm på nordkysten av Lolland kunne varte opp med flott utsikt ut over Smålandshavet, og da sommeren slo til for fullt igjen dro vi til sydkysten og bare nøt himmel og hav og deilig badetemperatur.

Tettstedet Bandholm hadde en fin stellplass som åpnet i 2019. Hit dro vi og parkerte bilen med fronten ut mot et blått Smålandshav og fikk med oss både fin utsikt og en vakker kveldshimmel da sola sa takk for seg.

Selve Bandholm hadde ikke så mye å by på, vi greide ikke å finne hverken noe serveringssted eller dagligvarebutikk. Havna lå der, med ferjefart ut til øya Askø, noen fortøyde seilbåter og 5-6 plasser for parkering av bobiler. Men der fant vi ikke en eneste bobil, sikkert fordi alle heller ville stå på bobilplassen med den fine utsikten ut over Smålandshavet.

Selv om utsikten var fin, fant vi ut at det kanskje ble litt mye å sitte i to dager og bare nye den, så da tok vi en tur på syklene, godt å røre litt på seg.  Vi fulgte sykkelruta vestover, og kom først til en hyggelig liten havn, Blans Havn, som også hadde plass for bobiler. Kun en enslig nederlender stod parkert her, så han hadde det nok både stille og fredelig, vi så ikke spor av noen aktivitet i havna, så dette var nok et skikkelig "senke skuldrene" sted. Målet for sykkelturen var  Dodekalitten, steinstøttene som står samlet i en ring og skuer ut over Smålanshavet mens trolsk musikk stiger opp fra bakken. Men før vi kom så langt, fristet Kragenæs`eneste serveringssted med fiskefilet og pommes frites på menyen, så da ble det litt mat og drikke der først.

Vi søkte litt rundt for å finne ut hva Lollands sydkyst hadde å by på, da værmeldinga lovet skikkelig sommervær. Da den lille havna Kramnitse dukket opp, et sted vi forøvrig aldri hadde hørt om før, kjørte vi tvers over Lolland og ned dit. Nå er ikke avstandene på Lolland særlig store, så vi kom tidlig fram og kunne nyte en deilig sommerdag i fredelige omgivelser.

Parkert på Bandholm stellplass med fin utsikt ut over Smålandshavet
Bandholm kunne by på en liten strand, selv om badeforholdene ikke var helt optimale - langgrunt og en del sjøgress.
Utsikt mot havneområdet i Bandholm i gyllent kveldslys
En vakker solnedgang ble oss til ære i Bandholm
Sykkelturen langs kysten brakte oss til lille Blans Havn - et fredelig sted helt uten menneskelig aktivitet
Vi har kommet til Kragenæs, tettsted med stor marina, camping og spisested - fint beliggende ved Smålandshavet

Etter et velsmakende måltid i Kragenæs syklet vi den lille biten ut til det åpne landskapet der steinstøttene som utgjør Dodekalitten skuer ut over havet.  Vi har vært her en gang tidligere, men synet av de tause steinansiktene og ikke minst lyden av den trolske musikken som strømmer opp fra bakken, var like storstlått denne gangen.

Tause, skuende ut over havet

Etter 2 døgn på Bandholms fine og populære stellplass vartet værgudene opp med skikkelig flott sommervær, sol fra skyfri himmel og en mild bris som bare var avkjølende i varmen. Nå var det tid for litt skikkelig sol og bad, og siden Bandholm ikke hadde særlig fristende badeforhold, dro vi til sydkystens strender. Den lille havna i Kramnitse hadde flott badestrand og store arealer der vi kunne stå over natten med bobilen, mot å betale en hundrelapp som gikk til vedlikehold av plassen. Her fantes også gapahuker som tydeligvis var populære for turister på to hjul, vi så flere syklister som overnattet her. Temperaturen i sjøen lå på 20 grader, deilig og forfriskende, det ble mye bading og soling denne deilige sommerdagen.

Deilig badestrand på Lollands sydkyst
Sol og blå himmel over Kramnitses lille havn
Fricamping mot betaling - en franskmann har funnet seg et fredelig sted i Kramnitse - aldeles alene
Det er værhardt ved de danske kyster - monument i havna over en ødeleggende stormflo som fant sted for 150 år siden
Vi hadde stranden nesten for oss selv
Et fredelig sted på Lollands sydkyst
Det bades tydeligvis her om vinteren også, men i dag var sjøtemperaturen 20 grader
En deilig dag er over, og fyllent kveldslys brer seg utover strand og hav