Vi holder oss på Lolland litt til. Fra sol og bad i Kramnitse fant vi fram til den lille byen Nysted som ligger skjermet i en bukt syd på øya.

Nysted hadde sin autocamperplass som så mange andre danske byer. Men ikke i havna, slik vi nesten er blitt vant til. Her lå plassen i et lite skogholdt omgitt av store grøntarealer. Inndelt med hekker mellom, og store trær som tok godt av for vinden som meldte seg etter en usedvanlig varm og lummer dag som kulminerte i kraftig regn og torden. Plassen vi stod på lå under Nysted Camping, innsjekk og betaling foregikk på campingplassen 200 meter unna. WC og tømming av toalett fantes i tilknytning til plassen, ellers kunne vi benytte dusjene inne på selve campingen. Så da fikk vi omsider sett en campingplass fra innsiden på denne turen, det blir jo helst båthavner og lignende vi overnatter på.

Det var varmt og lummert da vi kom til Nysted. Så varmt at første prioritet etter å ha rigget oss på plass var å finne et egnet sted for et bad i sjøen. Det fantes flere badebrygger langs strendene, med mye folk i det varme været. En liten sykkeltur unna var det mer glissent, og deilig med en avkjølende svømmetur.

Nysted så ut til å være en hyggelig liten lollansk by, med store arealer langs havna, små spisesteder, en sjarmerende hovedgate, havnekontor og seilklubb. Tvers over bukta lå et stort slott som viste seg å være utilgjengelig for allmennheten, så vi nøyde oss med synet på avstand.

Vi ble i Nysted i 2 døgn, den første dagen var som sagt veldig lummer, og kulminerte i kraftig regn og torden på kvelden. Men helt vindstille og deilig temperatur - det ble uteliv under markisen med tente stearinlys tii langt utpå kvelden.

Neste dag kom vinden på besøk, men heldigvis var sola tilbake. Vi ville som vanlig se oss litt omkring, og tok syklene den lille milen ut til Stubberup havn, der vi passerte bådfe ett og flere særdeles sjarmerende hus langs veien.

Nysted autocamperplass, litt annderledes en mange av de andre plassene vi har stått på
Fine omgivelser i området rundt Nysted ned mot sjøen
Langs sjøen gikk en fin gang- og sykkelvei inn mot byens lille sentrum
Store arealer langs havnefronten i Nysted
Nysted hadde sine strender med broer å bade fra
Liten by med sjarmerende bebyggelse
Fargerike hus i Adelgade - byens hovedgate
Nysteds ansikt mot sjøen
Rørsøen - liten sjø med masse algevekst og døde trær - uvisst hvorfor
Sykkeltur fra Nysted utover mot den lille havna Stubberød - flotte gamle hus langs veien
Stubberup havn - fint i solskinnet